دستگاه حفاری تونل که با نام مول (Mole) نیز شناخته میشود، با متههایش و حرکت چرخشی که دارد با حفر تونل پیش میرود. از این دستگاه غول پیکر برای حفر تونلهایی با مقطع دایرهای که قطری بیش از ۱ متر دارند استفاده میشود.
در روشهای قدیمی که با استفاده از انفجار و مته زنی تونل زده میشد باعث مشکلاتی در محیطهای اطراف و همچنین باعث نامنظم بودن تونل کنده شده میشد اما با استفاده از این دستگاه علاوه بر اینکه هیچ یک از دو مشکل ذکر شده وجود ندارد، باعث کم شدن هزینه ساخت میشود.
ترانشه به فرورفتگیهای مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته میشود که ژرفای آنها از پهنایشان بیشتر و پهنای آنها از درازایشان بسیار کمتر است.
-ترانشه به وجود اختلاف ارتفاع زیاد در مقطع کوچک عرضی میگویند .
در زمان خاکبرداری به دیوارهای قایم ترانشه و به دیوارهای افقی برم میگن
از محل ترانشه های تند منحنی میزان گذر نمی کند و با محدوده مشخص می شوند...
در جاهای که تراکم منحنی میزانها زیاد باشد نشان دهنده ترانشه طبیعی می باشد...
هرگاه برای ایجاد بستر راه نیاز به حفاری از سطح طبیعی زمین با شیب مناسب باشد به قسمت حفاری شده ترانشه یا trench گویند.
پله هایی که بین ترانشه ها ایجاد میشود را "برم" Berm میگن که وقتی ارتفاع دیواره ترانشه از 8 متر بیشتر بشه برای حفظ پایداری شیروانی ترانشه اجرا میشه.
عبارت است از مخلوط قیر و مصالح سنگی با دانه بندی باز که مناسب برای بالا بردن اصطکاک روسازی مرطوب می باشد.
بتن آسفالتی با دانه بندی متراکم
عبارت است از مخلوط قیر و مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته مناسب برای شرایط محلی با کاهش فضای خالی و افزایش مقاومت و عمر بیشتر.
بستر روسازی راه
سطح تمام شده خاکی راه که مصالح لایه های روسازی بر روی آن قرار می گیرد.
بهسازی و روکش آسفالتی
مرمت و اصلاح انواع آسیب دیده گی های سطحی و سازه ای روسازی های آسفالتی، شامل : تعمیرات سطحی، اجرای روکشهای تقویتی، بازیافت و یا ترکیبی از این عملیات بهسازی نامیده می شود.
آبرو
هر سازه ای، غیر از پل، که برای تخلیه آب از زیر راه ساخته می شود.
آسفالت حفاظتی
پخش قیر در راههای خاکی شنی، آسفالتی و بتنی و بلافاصله پخش سنگدانه بر روی آن، یا قیرپاشی بدون سنگدانه، و یا پخش آسفالت اسلاری سیل، و یا آسفالت متخلخل، آسفالت حفاظتی نامیده می شود.
1 برش و 1 نما
1 نما و 2 برش
2تا برش + 2تا نما