مهارتهایی که مدیر پروژه باید فراگیرد در سه دسته زیر جای می گیرند :
الف) مهارتهای راهبری و رفتاری
ب) مهارتهای مدیریتی
ج) مهارتهای فنی
الف) مهارت های راهبری و رفتاری مدیر پروژه
• مهارت ”خودآغازگری“ ( Self Starter ) کارها بر پایه بینش و عمل گرایی
• مهارت در درک محیط سازمانی و مدیریت در محیط ساختار نیافته
• مهارت در برقراری ارتباط و تفاهم با دیگران ( گفتاری / شنیداری و نوشتاری )
• مهارت در ایجاد تیم های کاری چند تخصصی و القاء تعالی در عملکرد تیم از راههای :
انگیزش افراد گروه
حل مسایل و معضلات با همکاری افراد گروه
مدیریت موثر تعارض ها
• مهارت در ایجاد شفافیت بیشتر کارها و محیط آن ها، ایجاد نظام اولویت بندی کارها، ایجاد تعهد و پشتیبانی مدیران ارشد نسبت به پروژه
• مهارت توجه کردن و حساسیت نشان دادن نسبت به اهداف شخصی افراد پروژه
ب) مهارتهای مدیریتی مدیر پروژه
• مهارت درطراحی و نظام دهی برنامه های چند گرایشی
• مهارت در انتقال اطلاعات و ایجاد تفاهم و شفافیت با افراد، گروهها و سازمانها
• مهارت در شناسایی منابع لازم و برآورد نیاز به آنها
• مهارت در تهیه برنامه زمانی ، برنامه هزینه ، برنامه کیفیت ، برنامه ریسک ، برنامه تدارکات ... .
• مهارت در تهیه معیارهای اندازه گیری موفقیت پروژه ، کیفیت ، پیشرفت ... .
• مهارت در پایش و پیمایش و تحلیل کارها
• مهارت در شناسایی سیاستها ، راهبردها ، فرآیندهای کاری و دیگر ملاحظات ذینفعان خارجی پروژه
ج) مهارتهای فنی مدیر پروژه
• مهارت در درک کلیت و وجوه مختلف فنی پروژه
• مهارت در شناسایی گرایشها و پیشرفتهای فن آوری در محیط و ... جهان
• مهارت در گفتگو و تفاهم با کارشناسان حرفه ای مختلف با زبان فنی آنها
• مهارت در تشخیص نیازهای وجوه مختلف فنی پروژه و ”بده و بستان“ سازنده و سودآور بین آن وجوه فنی
• مهارت در یکپارچه سازی اهداف فنی ، مالی و انسانی پروژه
• مهارت در درک ابزارها و شیوه های فنی و مهندسی