خدمات فنی و مهندسی و آموزشی

آموزش،انتقال تجربیات،تبادل نظرات و فایل های آموزشی

خدمات فنی و مهندسی و آموزشی

آموزش،انتقال تجربیات،تبادل نظرات و فایل های آموزشی

در این وبلاگ هدف آموزش ، انتقال تجربیات ، تبادل نظرات و فایل های آموزشی بین مهندسین محترم جهت اعتلای جامعه مهندسین محترم میباشد .
بنده در آدرس زیر حضوراً در خدمت دوستان میباشم .

آدرس دفتر فنی و مهندسی نوین طرح
تبریز - خیابان امام خمینی - جنب پارکینگ طبقاتی تربیت - بازار بزرگ تربیت - طبقه زیرزمین - پلاک 7/2
تلفن : 04135565996 - 09363290410
تلگرام NovinTarh2015@
سروش ali.rahimi.97@
اینستاگرام NovinTarh2015@

آئین نامه های بین المللی روسازی

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۴ ق.ظ

آئین نامه های بین المللی روسازی

مقررات و آئین نامه های بین المللی روسازی راه، برای مراحل طراحی، اجرا، و کنترل کیفیت و نگهداری راه، متنوع و گوناگون است. شماری از آنها برای کلیه مراحل بالا و برخی نیز برای یک یا چند مرحله، مشخصات و معیارهای فنی لازم را تدوین می نماید، که مشهورترین و معتبرترین آنها بشرح زیر می باشد:


استاندارد اِی اِس تی اِم (ASTM)


استانداردهای تدوین شده توسط این موسسه که سابقه ای بیش از یک قرن دارد، ویژه مصالح و مواد مصرفی در کلیه صنایع، از جمله صنعت راهسازی است.
معیارها و ضوابط کلیه مصالح مورد کاربرد در روسازی های بتنی، آسفالتی و مختلط شامل لایه های غیرآسفالتی، آسفالتی، بتنی و مواد چسباننده آنها نظیر قیر، سیمان، آهک و سایر افزودنی های شیمایی و نیز آزمایش های کنترل کیفیت در این استاندارد، طی مجلدات 04-01 الی 04-04 و 04-08 تهیه شده که به طور مرتب تجدید چاپ می شود و در صورت لزوم مورد بازنگری قرار می گیرد. این استاندارد درگذشته و حال یکی از مراجع اصلی برای مصالح مصرفی در روسازی راه ها در ایران بوده و استفاده از آن در صنعت راهسازی ایران سابقه ای طولانی دارد.



راهنما و استانداردهای آشتو (AASHTO)


سابقه موسسه آشتو و آئین نامه های فنی و آزمایشگاهی کنترل کیفیت آن، که ویژه صنعت راهسازی است، به بیش از 90 سال می رسد و کلیه مراحل طرح، اجرا، کنترل کیفیت، نگهداری و آزمایش های مصالح مصرفی در زیرسازی و روسازی را در بر می گیرد. اصول و مبانی طرح روسازی راه آشتو که مراحل تدوین مقدماتی آن بعد از آزمایش های صحرائی مشهور سال 59-1958 شروع و در سال 1986 نهائی شده و آخرین چاپ تجدیدنظر شده آن در سال 2004 منتشر گردیده، جامع ترین آئین نامه و برای روسازی بتنی و آسفالتی است. سابقه استفاده از آئین نامه های آشتو در ایران، نه فقط در مورد مشخصات روسازی، که در زمینه طرح اجزاء هندسی راه به سال 1334 می رسد که طی ابلاغیه های فنی مشترک وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت صادر شده است.


استاندارد بی اِس (BS)


استاندارد انگلستان (بی اِس)، نظیر آئین نامه آشتو ویژه مصالح و مواد مصرفی در صنعت راه، برای کلیه مراحل طرح، اجرا، نگهداری و آزمایش کنترل کیفیت و مصالح مصرفی در زیرسازی و روسازی و مشخصات فنی آنها تدوین شده است، که مجلدات متعددی را در بر می گیرد.


انستیتو آسفالت ( Asphalt Instiute)


معیارها و ضوابط انستیتو آسفالت عمدتاً ویژه طرح، اجرا، نگهداری و بهسازی روسازی انعطاف پذیر و رویه های مختلف آسفالتی است، ضمن آنکه برای بهسازی و روکش تقویتی رویه های بتنی با آسفالت نیز، مقرراتی را تدوین کرده است .
نشریه 1-MS انستیتو آسفالت، به طراحی روسازی آسفالتی معمولی و تمام آسفالته، براساس روش تجربی، نظری اختصاص یافته که در مورد مشخصات مصالح مصرفی در این روسازی ها و آزمایش های کنترل کیفیت به ضوابط و استاندارد اِی اِس تی اِم و آشتو استناد کرده است.
از ویژگی معیارها و ضوابط تدوین شده توسط این موسسه، روش های طرح اختلاط آزمایشگاهی مخلوط های آسفالت گرم و سرد با قیرهای خالص، محلول و قیرابه ها و مشخصات فنی و مکانیکی این مخلوط ها شامل مقاومت، روانی، فضای خالی و سایر خصوصیات است که در آئین نامه های معتبر دیگر برای آنها مقرراتی وضع نشده است.
معیارهای آسفالتی انستیتو آسفالت در شمار نخستین مقرراتی هستند که در مشخصات فنی عمومی راه های اصلی و آزادراه های ایران بکار گرفته شده و سابقه این کاربرد که هم اکنون نیز متداول و جاری است به سالهای پایانی دهه 1330، یعنی به دوره برنامه دوم راهسازی ایران میرسد.


استاندارد اِی سی اَی (ACI)


آئین نامه های این موسسه ویژه سازه ها و ساختمان ها و روسازی های بتنی برای مرحله طرح و اجرا تدوین شده است که در مورد کیفیت مصالح مصرفی در لایه های غیربتنی، بتنی و آزمایش های کنترل، استانداردهای اِی تی اِم و آشتو، ملاک ارزیابی قرار می گیرد. سابقه عملکرد این موسسه به حدود یک قرن می رسد.


دریافت
عنوان: مجموعه استانداردهای ترجمه شده آشتو، ای.اس.تی.ام و...(1)
حجم: 19 مگابایت

دریافت
عنوان: مجموعه استانداردهای ترجمه شده آشتو، ای.اس.تی.ام و...(2)
حجم: 19 مگابایت

دریافت
عنوان: مجموعه استانداردهای ترجمه شده آشتو، ای.اس.تی.ام و...(3)
حجم: 16 مگابایت


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی